Fotturforslag i Lofoten

Turløypene i Lofoten innbyr til allsidig aktivitet og fine naturopplevelser i et variert og spennende terreng. Noen ruter er vardet, andre er umerkede. De fleste turistinformasjoner har turkart for salg og er også behjelpelig med mer detaljert informasjon om turer i regionen.

01.07.201314:37 Mariell Hagen

Lofoten er valget for den fottur-interesserte og vi kan skilte med turer som passer både de som er ute etter enkle turer til mer krevende lengre turer. I all hovedsak anbefaler vi deg å kjøpe turkart når du starter planleggingen av din tur. Det er ikke ufarlig å ferdes i ukjent terreng, derfor ber vi alle våre besøkende om å ta alle forholdsregler på alvor. Dra gjerne på guidet tur - da får du i tillegg vite mer om fjellene og historien til stedet du beveger deg. Lofoten Turlag har også arrangerte turer jevnlig. Følg linkene under, og se gjerne også hvilke turer du kan bli med på med turfører HER.

Les mer på www.lofoten-turlag.no, www.ut.no og www.turistforeningen.no Kart til turen finner du her!

Enkle turforslag i LofotenAUSTVÅGØY OG GIMSØY

TJELDBERGTIND (367 m.o.h)

Midt mellom Svolvær og Kabelvåg ligger det fine, lille fjellet Tjeldbergtinden. Ta av fra E10 ved Esso bensinstasjon i Osan, Svolvær. Ta andre vei til venstre og følg grusvei mot pistolbane. I svingen før radiomast, ta til høyre og følg sti opp til Tjeldbergtind. Det er god sti, med enkelte bratte partier. Flott utsikt! Ca èn time opp.

GLOMTIND (419 m.o.h)

Et velbrukt turmål for både lokale og tilreisende er fjellet Glomtind, som ligger ovenfor Rørviktunnellen. Den gamle riksveien som går over Rørvikskaret, er starten på turen. Du kan begynne å gå på begge sider av tunellen. Det er morgensol på Kabelvågsiden, og kveldssol på Henningsværsiden.

Følg grusveien til toppen av skaret, og ta av på god sti som er nokså steinete. Det er jevn stigning hele veien, før du ender i et bratt topp-parti hvor du må klyve litt. Ca èn time opp.

HOVEN (368 m.o.h)

På Gimsøya reiser et flott, lite fjell seg opp fra det flate myrområdet. Turen starter ved parkeringsplassen ved golfbanen på Hov. Det er god sti hele veien, med enkelte korte partier som er steinete og noe bratte. Fin familietur. Gå den gjerne på kvelden for å oppleve midnattssola henge å dingle over storhavet i nord. Ca èn time opp.

VESTVÅGØY

MANNFALLET (308 m.o.h)

Ovenfor Stamsund ligger en flott fjellrekke. En tur opp på Mannfallet vil gi deg super utsikt over Vestfjorden og Lofotodden som strekker seg mot sørvest. Fra Stamsund, ta til venstre på Ringveien og følg denne til du kommer til merket sti. Stien går bratt oppover mot Kattberget og videre opp til Mannfallet. Noe luftig. Ca én time opp.

EGGUM - UNSTAD

Fra Eggum starter en fra «Borga», en steinborg fra 2. Verdenskrig. Følg kystlinja bortover. Første delen av turen er veldig enkel. Etter hvert snor stien seg langs med noen bratte partier, og det er litt luftig. Fint utsiktspunkt ved fyrlykta. Fortsett videre rundt odden. Nå får du fabelaktig utsyn mot den spektakulære surfestranda Unstad. Ca 2 t én vei.

OFFERSØYKAMMEN (436 m.o.h.)

En enkel favoritt vest på Vestvågøy.  Like ved Nappstraumen ligger halvøya Offersøya. Her finner du Offersøykammen. Stien starter ved veiskuldra på E10, men her er det liten plass til å parkere, så sett fra deg bilen på p-plassen i enden av gamleveien som går parallelt med E10. I begynnelsen av turen er stien ganske bratt, før den flater ut nærmere toppen. Ca èn time opp.

FLAKSTAD

NUBBEN (240 m.o.h)

Det er ikke størrelsen som teller! Vesle Nubben er bare rett i overkant av 200 meter høy, men kan skryte av stor naturopplevelse og mektig utsikt. Fra Ramberg sentrum går du opp grusvei forbi et vanntårn. Herfra er det god sti oppover lia. Ganske bratt. Ca 45 min opp.

KVALVIKA

Kvalvika er en spektakulær sandstrand som ligger klemt mellom steile fjell på yttersia i Flakstad kommune. Liten p-plass ved naust i Torsfjorden. God sti følger jevnt oppover. Ved høyeste punkt, Skoren (ca 170 moh) får du fantastisk utsikt over stranda. Stien ned til stranda er litt ulendt. Ca én time.

Ønsker du mer utfordring kan du gå opp på Ryten. (543 m.o.h)

NUSFJORD – NESLAND

Start i Nusfjord, som er et av Norges eldste og best bevarte fiskevær. Følg den gamle fiskerstien langs med sørkysten av Flakstadøy. Terrenget er kupert, og stien har flere hindringer som store steiner, og en trestige ved en kløft som må forseres. Herlig tur langs med havet. Ca to timer én vei.

MOSKENES

TRIDALSVATNET & MUNKEBU

Start på Sørvågen. Herfra følger man lysløypa langs østsiden av Sørvågvannet. Fortsett videre innover terrenget forbi Stuvdalsvatnet. God sti. Fortsett til  Tridalsvatnet hvor du finner mange fine rasteplasser. Ca 1t.

Ønsker du å fortsette til Turistforeningshytta Munkebu, tar du stien som gikk opp mellom de to vannene. Stien snirkler seg oppover bratta på østsiden av Tridalsvatnet. Følg på videre innover Djupfjordheia før du avslutter nedover Lamheia ned mot Turistforeningshytta. God sti i kupert terreng. Munkebu er et flott utgangspunkt for spreke fjellturer. 2-3 timer.

ÅGVATNET RUNDT

Start på den store parkeringsplassen på Å. Følg stien som går innover langs sørsiden av Ågvatnet. Vær obs på at det kan bli meget glatt her dersom det er vått. Noen partier er litt bratte, og enkelte steder er det lagt ut kjetting. Innerst i dalen finnes en liten strand med mørkebrun sand. Følg stien rundt vannet, tilbake til Å. Ca 2t

BUNESSTRANDA

Fra Reine går det skyssbåt inn til Vindstad. Følg veien fra Vindstad til bunnen av fjorden og så over et skar (ca. 70 moh).  Herfra velter utsikten mot deg. Fantastisk utsyn over hav, strand og fjell. Nå er det bare å spankulere ned på stranda med et smil om munnen. Ypperlig familietur. Ca èn time én vei. De som ønsker en luftig fjelltur, kan fortsette fra skaret og opp på Helvetestind. OBS! Flere krevende og luftige partier.

VÆRØY

NORDLAND-MÅSTAD

Start ved Nordlandshagen, ved enden av veien. Følg sti langs kysten. Stien går litt opp i lia, og her er det noe luftig. Om litt er du nede på stranda igjen, før stien krysser over til sørsiden av Værøy, og fortsetter bortover fjellsiden. Snart kan du gå ned til bebyggelsen på Måstad. Bygda ble fraflyttet på 70-tallet. 2-3 timer én vei. Om du har mer sprut i beina, fortsett gjerne opp til Måhornet (439 moh).

NORDLANDSNUPEN (450 m.o.h)

Turen opp til Værøys høyeste fjell starter ved Breivika. Følg liten, men god sti oppover dalen, og drei nordøst når du kommer til en markert rygg. Følg denne ryggen oppover mot toppen. For å komme helt til topps må du klyve noen meter ned, før du kan gå opp på det høyeste punktet. Noe luftig. Ca èn time  opp.

HORNET (346 m.o.h)

Turen starter ved lysløypa nedenfor ”NATO-veien”  utenfor Sørland. En tydelig sti går i sikk-sakk oppover fjellsiden. Stedvis krysser den asfaltveien. Når du kommer opp til et pass, tar du stien mot nordøst. Snart er du oppe på Hornet. En liten time opp.

Du kan fortsette turen bortover til Håen (438 m.o.h) for luftig utsikt mot Måstad.

RØST

På Røst finnes det turløyper merket med farger.

Gul løype er den korteste – ca 0,5 km. Turen går til gammelkirka som er en steinkirkeruin fra 1835. Kirka ble innviet 5.mai 1839 av biskop Kierschow. Den skal ha hatt plass til 110 mennesker, men hadde bare 78 sitteplasser. Kor og sakristi ble tilbygd og innviet i 1883. Mer informasjon om kirka finnes på infotavle ved kirken.

Blå løype er ca 1,5 km og går til Ånnhammeren. Med sine hele 10 m over havet blir Ånnhammeren et naturlig landemerke og utkikkspunkt på Røst. Det finnes ingen forklaring som tyder på at dette har vært et sted for ånder. Det mest sannsynlige er at navnet stammer fra ordet ørn

Kart over turløypealternativene finner du på Turistkontoret, rådhuset og på de forskjellige overnattings- og spisesteder.

VIKTIG!

Selv om de merkede og oppgåtte stiene og de foreslåtte turene ser ut til å gå i ufarlig terreng, vær likevel forsiktig! Det vil alltid være bratte områder der man går. Husk vandrekart, gode klær/sko og nok mat. Ta vare på miljøet! Vi ber om våre gjesters hjelp til vern om Lofotens attraktive, men sårbare natur (plante- og fugleliv m.m.).